Konkord 067
For God And Christoph Marek
Sweet William van Ghost
Freak Out, Bitches Brew, London Calling, Trout Mask Replica, Zen Arcade, Electric Ladyland ... when tones and words explode in the head, the 2 sides of a vinyl record just won´t be enough. Then we must head to the Mount Everest of analogue record production: the double album! Here at Konkord we were mighty challenged by stuffing the cranky universe of Sweet William van Ghost into four sides of heavy plastic.
For God and Christoph Marek is a monolithic masterpiece that would find a place in your record shelf somewhere between Jandek and Leonard Cohen. A playful torture chamber with a piano inside, a melancholic tormenter who takes no prisoners: „The kids ain't allright // So let's fucking shoot them all". Terrible pail to sing along with. Nothing is cozy here, nothing indifferent. Everything is at stake. "I'm so full of love // And it's all for you". What usually sounds like rehashed fast food from the schlager music store: Sweet William makes it taste like lust, danger & chaos.
Styles and genres are no values anymore. Chanson? Pop? Electronica? Exorcism? Outsider music meets the grace of filthy hardcore porn. And when the music´s over, For God and Christoph Marek just begins. Awesome.
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Freak Out, Bitches Brew, London Calling, Trout Mask Replica, Zen Arcade, Electric Ladyland … wenn die Töne & Textschleifen im Kopf explodieren, sind A-Seite & B-Seite einer 12-Zoll-Vinyl-Schallplatte einfach zu eng gesteckt. Dann ist die Königsdisziplin Doppel-Album angesagt.
Das cranky universe des Schwarzen Prinzen der Wiener Musik-Szene – Sweet William van Ghost – in vier Vinyl-Seiten reinzupressen war für Konkord die Herausforderung des letzten Jahres. Herausgekommen ist For God and Christoph Marek – ein radikal solitäres Album, das in der österreichischen Musiklandschaft steht wie der Monolith aus “2001: A Space Odyssey”. Eine melodiöse Folterkammer mit Piano und bizarren Soundskizzen, ein melancholischer Folterknecht, der keine Gefangenen macht: “The kids ain’t allright // So let’s fucking shoot them all”. Grausamer Schmerz zum Mitpfeifen. Hier ist nichts lau. Hier geht’s immer ums Ganze. “I’m so full of love // And it’s all for you” – was beim Befindlichkeitssongwriter von nebenan nach Fertiggericht aus dem Gefühls-Plug-in klingt, schmeckt bei Sweet William van Ghost nach Lust, Gefahr & Chaos.
Dabei verschwimmen Grenzen von Genres und lösen sich auf. Chanson? Pop? Elektrofrickelei? Exorzismus? “Porn is art.” Musikalisches Borderlinertum kombiniert mit der Grazie eines im dunklen nordischen Winter abgedrehten Schwedenpornos. Hardcore mit Seele. “Music is for dreamers // I don´t dream anymore” – dort, wo die Musik aufhört, beginnt For God and Christoph Marek erst. Phantastisch.