Konkord 110
Desert Skies
Juleah
In the beginning there is reverb. And a swooshing sound, steadily closing in, as waves of sand are piling up, towering like dunes trying to reach for the skies. A natural spectacle, in an eerie but beautiful way. A tremor caused by 6 strings and the bewitching vocals of Juleah aka Julia Hummer, who is moving on to funkier pastures here. It’s obvious, the songwriting on Juleahs third album Desert Skies (KONKORD 108) is shifting the boundaries inside her own musical universe towards up-tempo grooves and bluesy licks.
Juleahs previous releases on KONKORD - the EP Entangled and Entwined (KONKORD 093) and the LP Melt Inside The Sun (KONKORD 087) - explored the hypnotic swirls of 60ies psychedelic pop or snuggled deep into the sound images of Britpop, in a way Ride or the Stone Roses are known for.
On Desert Skies Juleah adds new spices to her formula, creating a dish of magic mushrooms best served hot and funky with it’s drums bubbling and stomping, and it’s crunchy guitars in the highest spirits. Juleah never needed to shy away from international comparison, with Desert Skies, a miracle grab bag on 33/3 rpm, she deservedly joins ranks with the top.
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Am Anfang war der Hall. Und das Rauschen. Wellenberge im Bodenseee türmen sich auf - ein Beben verursacht durch sechs Saiten. Eine Stimme als Eintrittskarte für eine Strong-Mädels-WG, in der Mazzy Star und P.J. Harvey abhängen. Mit ihrem dritten Desert Skies beweist die Vorarlbergerin Julia Hummer - aka Juleah - nicht nur, dass sie auf internationaler Ebene in Sachen Sound- und Songwriting bestens mithält. Sondern auch, dass sie in ihrem ganz eigenen Musikuniversum munter die Grenzen verlegt.
Erkundeten die EP Entangled and Entwined (KONKORD 093) und der Longplayer Melt Inside The Sun (KONKRD 087) die Trampolinlandschaft hypnotisch wirbelnder Sounds der 60er-Psychedelic und die klangexperimentellen Teppiche des Britpops à la Ride oder Stone Roses, so sind die Songs auf Desert Skies genauso köstliche Magic Mushrooms - und doch slightly anders: much more funky!
Von „Skies“ bis zu „Darkness“- die Platte ist im Groove daheim, der Rhythmus perlt und stampft, am Horizont ahnt man fettes Slide aus der Küche des Chicago Blues. „Strawberry Shake“ marschiert übermütig wie Michel aus Lönneberga auf der Suche nach dem nächsten Opfer für einen Streich.
Ufos rauschen taumelnd vorbei, landen auf Supermärkten, um ihre Vorräte an Gelatine und Smarties aufzufrischen. Lässiges Stop'n'Go, knackige Licks, rumpelige Drums ... in „Catch 22“ dampft im Intro kurz die Erinnerung an den Mördergroove von Kante´s „Summe der einzelnen Teile“ auf, bevor der Song zu einer Dronehymne mutiert.
Juleah packt uns eine Wundertüte zusammen, auf 33 1/3 Umdrehungen. „Give me a G, give me an R, give me an E. Give me an A, give me a T. What's that spell?!“